Rökstopp på arbetsplats?

Läser i dagens PT att folkhälsorådet i Piteå har inlett ett arbete där det diskuteras möjligheter till att införa rökförbud på arbetsplatserna i kommunen. Det har varit mycket skriverier om detta nu ett bra tag, och vårat kära kommunalråd Helena S är tydligen positiv till tanken. ( Ytterligare ett tecken på vad hon gör för nytta åt Piteå)
" Kommunen bör sträva efter ett rökfritt arbetsklimat ur ett hälsoperspektiv" påstår hon.

Personligen så är jag trött att läsa om denna ständiga jakt efter rökare, och blir förbannad då jag läser att "tidsåtgången för rökaren att ta sig till och från rökställe anges till 30 minuter". Vilket skitsnack! Dessutom att många anser att rökarna lämnar sina medarbetare i sticket för en rökpaus, men hallå!, vem går ut då det är som mest att göra? Enligt lag har vi 5 min paus på varje arbetad timma, och vem kan då hindra oss lagligt att gå och röka på angiven plats?

"Ur ett hälsoperspektiv" påstår Helena, men tror hon allvarligt att en ny lag kan få oss inbitna rökare att sluta? Alla som provat att sluta röka, vet hur viktigt det är med motivationen, och den får man knappast av att känna sig tvingad av en ny lag. Ska hon dessutom förbjuda alla överviktiga att fika på rasten, då det anses som en hälsofråga?

Vart drar man gränsen?



Kommentarer
Postat av: Hannah å Ella

Börja snusa;)

Men jag har ju slutat fylla år nu, Ella har ju tagit över den dagen =)

2009-09-16 @ 14:28:27
URL: http://ellalivet.blogg.se/
Postat av: Mamma

Jag har alltid undrat hur man räknar privat datatid, tv-tittande,extra kaffestunder, privata tele el. smskontakt samt tiden som går åt till allt skitsnack (oftast om rökarna som går ifrån) Det skulle vara intressant att se en studie på det.

2009-09-16 @ 17:20:21
Postat av: Erika

Som icke-rökare kan jag ju säga att jag har upplevt att det är svårt att ta sin "femma" om man inte röker - då ses man som lat om man bara sätter sig i några minuter istället för att gå ut. Men om man röker så har man en "godkänd" anledning att gå iväg en sväng...

Sen tror jag att det har otroligt stor betydelse på vilken typ av arbetsplats man är.

2009-09-16 @ 21:54:36
URL: http://erikasharmony.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0